Jaunumi‎ > ‎Ziņas‎ > ‎

Matemātika visiem

Publicēja 2015. gada 29. maijs 00:54Varaviksne Skola   [ atjaunināts 2015. gada 29. maijs 00:56 ]
   
   Matemātika un ķengurs – kas tiem ir kopīgs? Austrālijas dzīvnieks un nopietns mācību priekšmets. Miljoniem skolēnu daudzās pasaules valstīs var atbildēt uz šo jautājumu.
   „Ķengurs” – tas ir starptautiskais matemātikas konkurss-spēle ar devīzi „Matemātika visiem”. Galvenais konkursa mērķis ir padarīt matemātiku par pievilcīgāku bērniem, ieinteresēt viņus un sniegt iespēju izjust prieku par intelektuālo piepūli!
   ХХ gadsimta 80. gadu sākumā Pīters Hollorans (1931 - 1994), matemātikas profesors un pasniedzējs no Austrālijas, izdomāja divus ļoti svarīgus jauninājumus, kuri ieviesa nopietnas izmaiņas tradicionālo skolas olimpiāžu norisē un organizēšanā. Viņš sadalījis visus olimpiādes uzdevumus trīs sarežģītības kategorijās, turklāt ar nosacījumu, ka ar visvienkāršākajiem uzdevumiem jātiek galā ikvienam skolēnam.
   Vienkārši, bet interesanti jautājumi un uzdevumi nodrošināja visplašāko interesi par konkursu, bet datorpārbaude ļauj operatīvi apstrādāt lielo darbu skaitu. Jauna sacensību forma izrādījās tik laba un ērta, ka 80. gadu beigās tajās piedalījās jau ap 500 tūkstošiem Austrālijas skolēnu.

   1991. gadā franču matemātiķu grupa nolēma ieviest šo spēli Francijā, nosaucot to „Ķengurs” par godu saviem Austrālijas draugiem. Lai uzsvērtu to, ka uzdevumi ir interesanti un neparasti, to sāka saukt par konkursu-spēli.
   Ik gadu „Ķengurs” dalībnieku skaits gan Latvijā, gan visā pasaulē pieaug. Par šī konkursa pirmatklājējiem Rīgā 2006. gadā kļuva ISMA privātās vidusskolas „Premjers” skolēni, bet Daugavpilī - Krievu licejs.
   2014. gadā Latvija kļuva par asociācijas „Le Kangouron sans fronties” (Ķengurs bez robežām) pilnvērtīgu locekli. Pašlaik tajā ietilpst aptuveni 50 Eiropas, Āzijas un Amerikas valstis.
   Jautājumi šajā konkursā ir ļoti interesanti. Lai izvēlētos labākos uzdevumus konkursam „Ķengurs bez robežām” matemātiķi no 56 valstīm 2015. gadā devās uz Puertoriko, bet precīzāk – uz šīs valsts galvaspilsētu Sanhuanu.
   Jaunu uzdevumu, kurus atlasīja dažādu valstu matemātiķi, bija ļoti daudz, apmēram piecas reizes vairāk, nekā bija paredzēts. Tika ņemti vērā vairāki kritēriji, atbilstoši kuriem uzdevumi bija sadalīti katrai vecuma grupai. Sakarā ar to, ka dažās valstīs var atšķirties izglītības specifika, skolēnu rezultāti starptautiskajā līmenī netiek salīdzināti.
   Šogad konkursā dalībnieku skaits izauga līdz 15001 skolēnam, kas mācās 199 Latvijas skolās. Arī Varavīksnes vidusskolas skolēni un skolotāji nolēma iesaistīties šajā konkursā.
   
56 cilvēki no 5.-11. klasēm 1 stundas un15 minūšu laikā meklēja atbildes uz sarežģītiem jautājumiem un pielietoja jau apgūtās matemātiskās prasmes nepazīstamos uzdevumos. Vairāki mūsu skolas audzēkņi ieguva labus rezultātus. Par labākajiem savā klašu paralēlē atzīti: Igors Sorogovecs (5.а), Ņikita Jakuņins (6.а), Aleksejs Karols (7.b), Ņikita Ņikitins (8.а), Edgars Sadovskis (9.c), Jeļena Ozerska (11.а). Šie skolēni13.maijā tika uzaicināti uz Daugavpils Krievu vidusskolu - liceju, kur notika svinīgā apbalvošanas ceremonija. Šeit viņi iepazinās ar konkursa organizatoriem, noskatījās nelielu koncertu un saņēma diplomus. Zālē bija daudz konkursa dalībnieku, tas nozīmē, ka tagad arvien palielinās to skolēnu skaits, kam patīk matemātika.
   Atsauksmes par konkursu „Ķengurs” bija tikai pozitīvas. „Uzdevumi bija ne tikai grūti, bet arī izzinoši. Bija ļoti laba atmosfēra. Esmu gandarīta par to, ka iesaistījos konkursā. Nākamgad arī piedalīšos!” (Ilga, 5. a klase).   „Konkurss „Ķengurs” man patika, jo bija daudz neparastu uzdevumu, es gribētu izmēģināt savus spēkus arī nākamajā gadā. ( Vitālijs, 9. c klase).
   „Daži uzdevumi bija saistīti ar humoru. Tas palīdzēja man noņemt stresu un darboties vēl veiksmīgāk.” (Jevgēņijs, 9. c klase).
   „Piedalījos šajā konkursā pirmo reizi. Man tas patika, es varēju pārbaudīt savas zināšanas un trenēties sarežģītu uzdevumu risināšanā. Gribētu piedalīties konkursā arī nākamgad un centīšos uzlabot savu rezultātu.” (Diāna, 11.а klase)
   „Man patika visi uzdevumi, bet daži bija nesaprotami vai pārāk sarežģīti.” (Igors, 5.а klase). 

   Risinot uzdevumus, bija jāatceras, ka par tiem pašiem jautājumiem domā skolēni no daudzām citām valstīm. Šis konkurss veicina interesi par matemātiku, popularizē šo mācību priekšmetu. Spēle motivē skolēnus piedalīties matemātikas konkursos, olimpiādēs.
   Nākamajā gadā, ņemot vērā spēles dalībnieku atsauksmes, mēs turpināsim konkursa „Ķengurs” tradīciju! 

Natālija Kirkileviča, Krāslavas Varavīksnes vidusskolas Matemātikas un informātikas skolotāju metodiskās komisijas vadītāja
Comments